... به سوي خدا

در ره معشوق ما ترسندگان را کار نیست

((بسم رب المهدي))

شيعه بايد آبها را گل كند
خط سوم را به خون كامل كند
خط سوم خط سرخ اولياست
كربلا بارزترين منظور ماست
شيعه يعني تشنه جام بلا
شيعگي يعني قيام كربلا
شيعه يعني بازتاب آسمان
بر سر ني جلوه ي رنگين كمان
از لب ني بشنوم صوت تو را
صوت « اني لا اري الموت» تو را
شيعه يعني امتزاج ناز و نور
شيعه يعني رأس خونين در تنور
شيعه يعني هفت وادي اضطراب
شيعه يعني تشنگي در شط آب

امام حسين و مظلوميت

يكي از القاب امـام حسين در بسياري از زيـارتنامـه هـا و احاديث، مظلوم است، حتّي بعضي از آيات قرآن نيز به همين مطلب اشاره دارد

وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلوُماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَليِّهِ سُلْطَاناً وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا اَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُون . سوره اسراء آيه 33 و سوره شعراء آيه 225

بـه عقيده بعضي از مفسرين اين آيـات بـه شهادت مظلومانه امام حسين و مظلوميت اهل بيت تفسير شده است

تفسير برهان جلد 2 ذيل آيات فوق

از دو جهت اين مظلوميت قابل بررسي است

الف: از ديدگاه قوانين و قواعد جنگي

در تمام جوامع بشري جنگها نيز آدابي دارد كه رعايت آن از سوي دوطرف ضروري است و تجاوز از آن امري غيرقانوني و غير انساني محسوب مي شود. در واقعه كربـلا بسياري از اعمال كـه بر امـام و اهـل بيت واصحابش روا داشته انـد در تمـام فرهنگ هاو جوامع انساني ظلم و ستم شناخته مي شود، از قبيل
ـ شكستن عهد و پيمان
ـ كشتن مهمان
ـ منع آب حتي از اطفال
ـ كشتن بچه ها در مقابل ديدگان مادر
ـ آتش زدن خيمه هاي زن و بچه هاي بي پناه
ـ هجوم بر اطفال و شكنجه دادن آنها و كشتن زن
ـ برهنه كردن بدن شهداء و تاختن اسب بر بدن آنان
ـ به اسارت گرفتن زنان و بچه ها وسخت گيري بر آنان
ـ شكنجه و در غل و زنجير كردن بيمار (امام سجاد عليه السلام ) وسخت گيري
ـ بريدن سرهاي شهداء و آويختن آن به گردن اسبها و نيزه ها
ـ نان و غذاي كافي ندادن به اسيران (مخصوصاً بچه ها) و اسكان در مكانهاي نا مناسب
ـ شكنجه اسيران با عبور دادن آنها از كنار بدن هاي پاره پاره و بدون سر آنان
ب:از ديدگاه دين مبين اسلام

پاره اي از ظلم و ستمها در روز عاشورا علاوه بر تخلف از قوانين جنگي، نقض آشكار دستورات دين اسلام بوده است از قبيل
ـ جنگ در ماه حرام
ـ كشتن فرزند و سبط پيامبر(صلي الله عليه وآله) وبرترين امت
ـ كشتن و اسير گرفتن زنان مسلمان و اطفال
ـ بي حرمتي به اجساد و مثله كردن و بريدن سر امام و شهداء
ـ حمله به امام در وقت اقامه نماز
ـ قتل صبر
امام سجاد (عليه السلام) فرمود  : اَنَا بْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْرَاً وَ كَفَي بِذَلِكَ فَخْرَاً

من فرزندكسي هستم كه به مرگ صبر او را به شهادت رسانده اند
قتل صبر: انسان يا جانداري را در حالي كه زنده است آن قدر به او ضربه و زخم وارد كنند تا بتدريج بميرد كه در اسلام از اين عمل نهي شده است

امام حسين (عليه السلام) با 33 زخم نيزه و 34 ضربه شمشير و... به شهادت رسيد.

 

نوشته شده در پنجشنبه ۱۳۸٤/۱۱/٢٧ساعت ۳:٥۱ ‎ب.ظ توسط فرناز معصومی زاده نظرات () |

 بسم رب المهدی

دوستان سلام

توی اين چند روز خيلی فكر كردم

توی كتاب ها دنبال جواب سوال هام  گشتم

توی كتاب تاريخ ما نوشته كه :

((امام حسين (ع) در وصيت نامه ای به برادرشان محمد بن حنيفه ،

پس از حمد و ثنای خداوند اين گونه نوشتند :

قيام من نه برای سركشی و طغيان

و نه از روی خواهش نفس

و انگيزه های شيطانی است

و نه می خواهم بر كسی ستم كنم.

آن چه من را به اين كار دعوت می كند

آن است كه امر امت جدم را اصلاح نمايم

 و از فساد و تباهی جلوگيری كنم

و راه امر به معروف و نهی از منكر پيش گيرم

و روش جد خود و پدرم را دنبال نمايم .‌ ))

امام در مسير حركت به سوی كوفه خبر پيمان شكنی كوفيان

و شهادت مسلم را دريافتند

در حالی كه فرستاده ی دشمن به فرماندهی حر راه را بر ايشان بسته بود 

سر انجام امام كه در بين دو راهی قرار داشتند در خطبه ای فرمودند :

(( مرگ در راه عقيده و ايمان را سعادت

و زندگی با جباران را ننگ می دانم .))

و حالا يك سؤال از خودم و شما می پرسم:

اگر من و شما با امام حسين در مسير كوفه بوديم

آن شب كه امام نور چراغ را كم كردند و فرمودند

 هر كس كه می خواهد باز گردد

آيا با امام می مانديم    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته شده در سه‌شنبه ۱۳۸٤/۱۱/۱۸ساعت ۳:٥٦ ‎ب.ظ توسط فرناز معصومی زاده نظرات () |


Design By : Night Skin